Alleen in zeer uitzonderlijke situaties kunnen mensen voorrang krijgen bij het zoeken naar een woning.
ga naar de inhoud ga naar de navigatie ga naar zoeken
Alleen in zeer uitzonderlijke situaties kunnen mensen voorrang krijgen bij het zoeken naar een woning.
U kunt redenen hebben waarom u vindt dat u vanwege een ernstig medisch, psychisch of sociaal probleem niet meer in uw huidige woning kunt blijven wonen. U komt dan misschien in aanmerking voor een urgentieverklaring voor een (andere) woning. Omdat andere woningzoekenden dan langer moeten wachten, wordt voorrang alleen verleend in zeer uitzonderlijke situaties.
De onafhankelijke Urgentie Commissie WERV van de gemeente beoordeelt of u in aanmerking komt voor een ‘Urgentie Wonen’. De commissie bestaat uit een voorzitter en drie medisch, sociaal en/of juridisch deskundigen. De commissie houdt geen rekening met uw woonwensen: u kunt een minimale oplossing van uw woonprobleem tegemoet zien.
Om voor een ‘Urgentie Wonen’ in aanmerking te kunnen komen zijn er drie basisvoorwaarden:
De commissie neemt uw aanvraag alleen in behandeling als u aan deze drie basisvoorwaarden voldoet.
Urgentie bij echtscheiding of verbreking van een samenwoning wordt alleen verleend als u met uw kind(eren) noodgedwongen uw huidige woning moet verlaten. U moet dan kunnen aantonen dat u al het mogelijke heeft gedaan om de woning te behouden.
Als u meent in aanmerking te komen voor een ‘Urgentie Wonen’, kunt u bij de gemeente een formulier 'Aanvraag Urgentie Wonen’ halen. Nadat u het formulier heeft ingevuld levert u het met de nodige bewijsstukken in bij de gemeente.
Aan het in behandeling nemen van een urgentieaanvraag zijn € 50,-- legeskosten verbonden. Uw aanvraag wordt pas in behandeling genomen als deze kosten zijn voldaan. U ontvangt hiervoor een acceptgirokaart of u kunt pinnen.
De commissie vergadert éénmaal per twee weken. Als de commissie u als urgent woningzoekende erkent, ontvangt u zo spoedig mogelijk een urgentiebesluit waarin onder andere uw ‘Zoekprofiel Woonruimte’ is aangegeven. De commissie bepaalt hiermee met welk type woonruimte uw woonprobleem opgelost moet worden. U kunt dan in het aanbod van de corporaties zelf woonruimte uitzoeken die past bij dit profiel. Met dit urgentiebesluit heeft u de garantie dat de corporatie u zo snel mogelijk - maar in ieder geval binnen een half jaar - van passende woonruimte wil voorzien. Maar let op: bij weigering van de door u gekozen woning wordt uw urgentieverklaring ingetrokken.
U kunt aan uw huisarts een overzicht vragen van uw aandoeningen en ziektes en van de naam van de specialist(en) als u die zelf niet precies weet.
Uw huisarts kan u hiervoor een financiële vergoeding vragen.
Gemeente Ede
Secretariaat
Urgentie Commissie WERV
Raadhuisplein 2
Ingang Achterdoelen
6711 DE Ede
T. 0318 - 68 06 68